Summa sidvisningar

måndag 5 juni 2017

Skånska korvar på grillen och Smålands huvudstad


Vårt hus är byggt på stadig grund och stod således på sin plats när vi återvänt till den östgötska bygden.
Småland är ett knepigt land med många okända vägar. Växjö blev Älmhult allt medan vi susade förbi stengärdsgårdar som någon bonde med krokig rygg på 1800-talet åstadkommit med sten från åkerlappar. Lagom när stengärdsgården var lagd utvandrade smålänningarna till Amerika och bröt där ny mark. Drömmen om en stenfri åkermark blev väl som det blev för vissa kan jag tro.

I Skåne regnade det men en äkta skåning tar ändå fram utomhusgrillen för att förse sina gäster med föda.
Mat, vila och ett värdpar med den rätta känslan gällande omsorg var det vi behövde i dessa dagar.

Hemresan inleddes efter frukost. Även Skåne har okända vägar. Stundom icke asfalterade och mycket slingriga. Med en hastighet av 40 km i timman körde vi genom djupa bokskogar där enkom en och annan ekorre korsade vår väg.
När vi slutligen lämnade Skåneland och åter igen hamnade i Småland öppnade sig landskapet och vi körde in i huvudstaden Växjö. Eftersom kungen ämnar besöka staden under morgondagen anser smålänningarna att Växjö är Smålands huvudstad. Det har jag hört från säkra källor.
Gatorna putsades och fejades inför den kungliga besöket. Samma säkra källa har uppgett att ers majestät ska komma ridande på en åsna men det ställer jag mig ytterst tveksam till. Jag tror att källan blandat ihop vår kung med någon annan.

Dock hoppas jag att konungen besöker domkyrkan. Då kan han få äran att skriva sitt namn i den uppslagna gästboken, bredvid makens och min namnteckning. Kan tro att Växjöborna kommer att bli gröna av avund över att två östgötar tar deras plats bredvid majestätet.
I Norrköping har för övrigt kungen varit och snurrat runt. Så till den milda grad att han körde på en dam i en rondell. Därefter jobbade kommunen hårt med att iordningställa en ful och anskrämlig kungakrona i rondellens mitt enbart för att påminna Norrköpings medborgare att kungen min sann varit i staden. I sanningens namn uppskattade Norrköpingsborna inte spektaklet. Insändarsidan i Norrköping Tidningar blev överösta med brev där skribenterna i hårda ordalag grovmalde påhittet varpå kommunen kände sig nödd och tvungen att plocka ner hela konstruktionen.

I morgon hissar vi flaggan. Firar nationaldagen och klär oss i folkdräkt. Placerar Skåneresan i minnenas kartotek. En gång i tiden ämnade även vi bli skåningar. Men vi är glada över att det inte blev någon flytt ty då hade vägen hem varit väldigt lång.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar